Креативне середовище на уроках англійської мови
Формування мотивації до навчання
Інноваційні технології в процесі викладання англійської мови.
На сьогоднішній день , основним завданням сучасної школи є
розвиток гармонійно цілісної особистості, де у центрі уваги – учень з його
обдарованістю, здібностями, потенційними можливостями, а також створення
інноваційного простору. В даний період нашого життя, тобто в умовах розбудови
державності, гуманізації та демократизації суспільства, дедалі актуальнішим
стає формування інтелектуальної, соціально активної, творчої особистості.
Учень – це не
посудина, яку потрібно заповнити, учень – це факел, який треба запалити.
(Стародавня мудрість)
Дуже люблю дітей. Розумію, що вони — не піддослідні кролики,
на яких можна випробовувати неякісну вакцину. Порівнюю вчителя з хірургом, хоч
і між цими двома поняттями вбачаю суттєву відмінність. Педагог формує
особистість дитини, лікар-хірург дбає про здоров'я. Це за умови, коли вони —
справжні професіонали. А коли ні?! Один хибний крок — і дитина стає калікою. От
тільки хірург калічить тіло, а вчитель — душу.
Отже, зрозуміло, що кожний учитель усвідомлює, що він має
справу з найскладнішим, неоціненним, найдорожчим, що є в житті, - з людиною.
Від нас, вчителів, від нашого вміння, майстерності, мистецтва, мудрості
залежить її життя, здоров'я, розум, характер, воля, громадянське й
інтелектуальне обличчя, її місце і роль у житті, її щастя.
Інноваційне середовище –педагогічно доцільно організований
простір життєдіяльності, який сприяє розвитку інноваційного ресурсу
особистості; інтегрований засіб накопичення і реалізації інноваційного
потенціалу освітнього закладу.
Адже нині, кожен учитель повинен намагатися організовувати
інноваційний процес під час навчальної діяльності таким чином, щоб створити
сприятливе навчальне середовище, в якому теорія і практика учнів засвоювалась
одночасно.
Відомо, що інноваційний процес – це комплексна діяльність по
створенню, освоєнню, використанню та розповсюдженню нововведень.
Для того, щоб викликати інтерес в учнів до вивчення
іноземної мови, ми, вчителі англійської мови, повинні шукати нові, цікаві і
результативні форми і методи навчання.Ми розуміємо, що підвищення ефективності
навчання безпосередньо залежить від доцільності добору і використання
різноманітних, найбільш адекватних навчальній темі методів навчання, а також
від активізації всього навчального процесу. Під терміном "методи навчання”
розуміється, упорядковані способи взаємопов’язаної діяльності вчителя й учнів,
спрямовані на розв’язання навчально-виховних завдань.
Під час навчання потрібно використовувати такі методи, при
яких:
• в учнів виникає бажання до творчої, результативної роботи;
• учні стають активними, розкутими, намагаються досягти
успіху, при цьому не порушують поведінку у класі.
Відомо, що одним з основних методичних інновацій є
інтерактивні методи навчання. Слово "інтерактив” прийшло до нас із
англійської мови "interаct”. "Inter” – це "взаємний”, "act”
– діяти. Інтерактивне навчання – це навчання основане на діалогічному мовленні,
в ході якого здійснюється взаємодія вчителя і учня, при цьому вони -
рівноправні, рівнозначні суб’єкти навчання і не відчувається домінування одного
учасника навчального процесу над іншим, однієї думки над іншою. В таких умовах,
учні швидше привчаються бути демократичними, сміливо спілкуватися з іншими
людьми, критично мислити, приймати обґрунтовані самостійні рішення.
Мета інтерактивного навчання – створювання комфортних умов
навчання, при яких учень відчуває свою успішність, свою інтелектуальну
досконалість, що робить продуктивним сам освітній процес.
Потрібно пам’ятати, що суть інтерактивного навчання полягає
у тому, що навчальний процес повинен бути постійно наповнений активною
взаємодією всіх учнів. Це базується на співпраці, взаємо - навчанні: вчитель –
учень, учень – учень.
Технологія інтерактивного навчання — така організація
навчального процесу, за якої неможлива відмова від участі у процесі пізнання:
кожен учень має
конкретне завдання, за виконання якого відчуває власну відповідальність і
повинен перед всіма відзвітувати;
якість виконання
поставленого перед групою завдання, залежить від діяльності кожного учня.
Технологію від методики відрізняють два «принципових»
моменти:
• гарантія кінцевого результату;
• проектування майбутнього навчального процесу.
Педагогічна технологія — набір процедур, які поновлюють
професійну діяльність учителя й гарантують кінцевий запланований результат.
На мою думку, мета сучасної школи полягає в тому, щоб
виховувати дитину, яка вміє самостійно та творчо працювати і жити.
Плідними виявились у моїй роботі такі види діяльності :
інтелектуальні
ігри
лінгвістичні
казки
диференційне навчання
інтегровані завдання,
уроки
мовленнєві ігри
інтерактивні методи.
А саме:
1.’’Морський бій”
Крок 1. Визначте
ключове слово теми уроку.
Крок 2. Зашифруйте
його за допомогою цифр і букв.
Крок 3. Попросіть
дітей розшифрувати й оголосити тему уроку.
2. "Мозковий штурм”
(робота в групах або фронтально зі всім класом)
Крок 1. Поділіть
дітей на групи по 5-7 осіб.
Крок 2. Чітко
визначте проблему або тему для «Мозкового штурму».
Крок 3. Працюйте в
колі.
Крок 4. Оберіть
головуючого (спікера групи), який ведеобговорення і заохочує появу нових ідей.
Головуючий повинен заохочувати кількість,
а не якість ідей.
Крок 5. Дайте дітям
час на роздуми для того, щоб збільшити появу нових ідей.
Крок 6. Дотримуйтесь
правил «Мозкового штурму».
• Жодної критики.
• Запозичення інших ідей є нормальним явищем.
• Велика кількість ідей бажана.
• Оцінка приходить пізніше.
• Крок 7. Діліться ідеями циклічно.
3.Діаграма Вена
Крок 1. Об’єднайте учнів в пари і дайте завдання.
Крок 2. Попросіть дітей проаналізувати отриману інформацію і
заповнити діаграму Вена.
Крок 3. Для цього діти будують два або більше великих кола,
які частково накладаються одне на одного так, що посередині утворюється
спільний простір.
Крок 4. Діти заповнюють дві частини кола, відведені для
протиставляння ідей.
Крок 5. У центральному секторі записуються спільні ознаки
для обох елементів.
4.Мікрофон
Крок 1. Попросіть дітей висловити мету уроку: «Сьогоднішній
урок навчить мене...».
Крок 2. Запропонуйте дітям якийсь предмет, який буде
виконувати роль «уявного» мікрофона.
Крок 3. Надавайте слово тільки тому, хто отримує «уявний»
мікрофон.
Крок 4. Запропонуйте учням говорити швидко й лаконічно.
Крок 5. Не коментуйте та не оцінюйте подані відповіді.
Крок 6. Прикріпіть на дошку аркуш паперу з конкретними
очікуваними результатами.
5.Абетковий суп
Крок 1. Розрізати абетку чи взяти картки зі звуками.
Крок 2. Кожен учень витягує з кошика по літері чи звуку та
придумує підсумкове речення на тему, яке починається з цієї літери, або з цього
звука.
6.”Мозкова атака”- карусель
Крок 1. Оберіть тему, яку можна розбити на підтеми чи
підгрупи запитань.
Крок 2. Напишіть кожне питання або підтему на окремому
аркуші.
Крок 3. Розділіть учнів на групи по 4—5 осіб.
Крок 4. Роздайте кожній групі по таблиці.
Крок 5. Оберіть, хто буде записувати ідеї (секретар), та
роздайте їм кольорові маркери.
Крок 6. Вкажіть час, за який потрібно дати відповідь на
запитання.
Крок 7. Кожна група передає свої таблиці по колу.
Крок 8. Продовжуйте вправу доти, доки кожна група не дасть
відповіді на всі запитання.
Крок 9. Кожна група закінчує свій рух на таблиці, з якої почала.
Крок 10. Вивчити таблиці і звернути увагу на те, що було
додано іншими групами.
7.”Асоціативний кущ”
Крок 1. Визначається одним словом тема, над якою буде
проводитись робота.
Крок 2. Учні повинні згадати все, що виникає в пам’яті
стосовно цього слова.
Крок 3. Вчитель дає опорні слова – підказки у вигляді
своєрідного «куща», який поступово «розростається» за допомогою відповідей
учнів.
Даний метод універсальний, бо збагачує словниковий запас
учнів на будь-якому етапі уроку.
З певністю, я можу стверджувати те, що як саме з перших
уроків вчитель зацікавить учнів до вивчення англійської мови і сприятиме
всебічному розвитку дитини , такий і буде його кінцевий результат. І якщо він
не викличе інтерес в учня з перших днів, то ця дитина, назавжди залишиться
глухою, байдужою до вивчення іноземної мови; буде жити без радощів пізнання і
відкриття чогось нового і невідомого під час уроків англійської мови. Зі свого
досвіду, можу твердо стверджувати, що процес навчання – це не автоматичне
вкладання навчального матеріалу в голову учня. Він потребує напруженої
розумової роботи дитини та її власної активної участі в цьому процесі.
Вчитель досягне успіху лише тоді на своїх уроках, коли
зрозуміє, що дітям подобається все нове і цікаве. Ми, вчителі, повинні
пам’ятати, що одна й та сама модель проведення уроків, не дає можливості дітям
розкрити себе повністю, зупиняє розвиток творчого потенціалу навчання.
Інноваційні технології навчання на уроках англійської мови
Розвиток системи освіти вимагає від педагогічної науки й
практики вивчення і впровадження нових методів навчання і виховання дітей.
Інновації в педагогіці пов'язані із загальними процесами у суспільстві,
глобальними проблемами, інтеграцією (лат. integratio - відновлення, об'єднання
в ціле окремих елементів) знань і форм соціального буття. Нині створюється нова
педагогіка, характерною ознакою якої є інноваційність - здатність до оновлення,
відкритість новому.
На сьогоднішній день, основним завданням сучасної школи є
розвиток гармонійно цілісної особистості, де у центрі уваги - учень з його
обдарованістю, здібностями, потенційними можливостями, а також створення
інноваційного простору.
Відомо, що інноваційний процес - це комплексна діяльність по
створенню, освоєнню, використанню та розповсюдженню нововведень. Для того, щоб
викликати інтерес в учнів до вивчення іноземної мови, ми, вчителі англійської
мови, повинні шукати нові, цікаві і результативні форми і методи навчання. Під
час навчання потрібно використовувати такі методи, при яких:
• в учнів виникає бажання до творчої, результативної роботи;
• учні стають активними, розкутими, намагаються досягти
успіху, при цьому не порушують поведінку у класі.
Відомо, що одним з основних методичних інновацій є
інтерактивні методи навчання. Слово "інтерактив" прийшло до нас із
англійської мови "interаct". "Inter" - це
"взаємний", "act" - діяти. Інтерактивне навчання - це
навчання основане на діалогічному мовленні, в ході якого здійснюється взаємодія
вчителя і учня, при цьому вони - рівноправні, рівнозначні суб'єкти навчання і
не відчувається домінування одного учасника навчального процесу над іншим,
однієї думки над іншою. В таких умовах, учні швидше привчаються бути
демократичними, сміливо спілкуватися з іншими людьми, критично мислити,
приймати обґрунтовані самостійні рішення.
Мета інтерактивного навчання - створювання комфортних умов
навчання, при яких учень відчуває свою успішність, свою інтелектуальну
досконалість. Потрібно пам'ятати, що суть інтерактивного навчання полягає у
тому, що навчальний процес повинен бути постійно наповнений активною взаємодією
всіх учнів. Це базується на співпраці, взаємо - навчанні: вчитель - учень,
учень - учень.
На мою думку, мета сучасної школи полягає в тому, щоб
виховувати дитину, яка вміє самостійно та творчо працювати і жити.
На допомогу вчителеві можуть прийти уроки-казки,
уроки-подорожі, уроки-діалоги, уроки-ділові ігри та використовуватися елементи
гри в ході уроку, диференційне навчання, інтегровані завдання, уроки-проекти,
уроки з комп"ютерною підтримкою.
На своїх уроках я використовую роботу в парах, групову
роботу. У другому класі провела урок-казку, на якому до дітей завітала Мері
Поппінс із завданням та подарунками для дітей. Діти були задоволені,
зацікавлені та приймали активну участь в ході уроку. В шостому класі провела
урок-подорож до Лондону з комп"ютерною підтримкою, на цьому ж уроці була
використана рольова гра ( діти були пасажирами літака, був пілот літака та
стюардеса, а в Лондоні був екскурсовод.). Під час вивчення теми "
Професії" використовую рольові ігри ( діти обирають собі професію і
розповідають про себе). Ім дуже подобається уявити себе дорослим і трішки
помріяти про майбутнє
На своїх урока мені вдається зацікавити учнів за допомогою
використання комп"ютеру. Проведення уроків з використанням комп'ютеру
переконує у тому, що він має надзвичайно широкі можливості для вдосконалення
навчального процесу. Учень "подумки" виконує низку розумових операцій
з образами відображеного наочного матеріалу. До того ж використання комп'ютерів
у початковій школі - надзвичайно цікаве. Я намагаюсь цю зацікавленість не
втратити, зробити уроки більш змістовними, щоб діти чекали їх із нетерпінням. У
дітей молодшого шкільного віку дуже рідко з'являється страх до комп'ютера, вони
з радістю спілкуються з ним.
Наприклад при закріпленні теми "Одяг" в 3 класі я
використовувала презентації на комп"ютері.
Дітям було цікаво і легко працювати. Під час таких уроків
всі учні приймають участь, не соромляться помилитись, навпаки я помічаю велику
активність у спілкуванні англійською під час уроку.
Дуже вдало використовувати на уроках ігрові форми навчання,
особливо в початковій школі. Діти із задоволенням приймають участь, бо гра-це
світ в якому живе дитина. Граючи, вони не помічають, як засвоїли новий матеріал.
За допомогою ігор молодші школярі вчаться будувати і конструювати, причому
кожний учень має змогу вчитися у своєму стилі. Гра стимулює процес пізнання і
навчання дітей. А також привчає їх до сумлінної праці. Отже, я зробила
висновок, що гра - це праця. У процесі гри в дітей виробляються навички
зосередження, самостійного мислення, розвивається увага, дисципліна. Введення в
урок ігор чи ігрових моментів робить навчання цікавішим, створює в дітей
бадьорий настрій, полегшує подолання труднощів у засвоєнні навчального
матеріалу. При вивченні теми "Знайомство" я використовую гру "
Мікрофон".( кожен учень бере мікрофон і розповідає про себе). При
закріпленні лексичного матеріалу часто використовую м"яч (вчитель кидає
м"яч учню і говорить слово, учень повертає його і перекладає слово.). Або
гра " Почуй зайве слово і плесни в долоні". Таку ж саму гру можна
проводити під час вивчення звуків.
На сучасному етапі розвитку педагогічної галузі набуває
популярності метод проектів. Метод проектів - це педагогічна технологія, яка
містить сукупність дослідницьких, пошукових, проблемних методів, творчих за
своєю суттю. Це спільна, навчально-пізнавальна, творча або ігрова діяльність
учнів, яка має мету, узгоджені методи, засоби діяльності, спрямована на
досягнення результату з розв"язання певної проблеми. Проекти бувають:
дослідницькі, творчі, ігрові, інформаційні. На своїх уроках в початковій школі
я використовую творчі та ігрові проекти : " Одягни ляльку"- учні
переодягають ляльку і говорять про ії одяг, " Генеологічне дерево",
" Вітальні листівки", " Моя родина", "Мій
улюбленець". В старшій школі я використовую: дослідницькі, творчі,
інформаційні проекти. Наприклад учні 10класу робили журнал мод, рекламу свого
власного інтернет-кафе, рекламу свого сайту. Ці роботи були як в друкованому
виді так і у виді презентацій. Я помітила, що діти активніше виконують домашнє
завдання, коли воно має творчий характер і цікавістю слухають захист проектів
своїх однокласників. Такі завдання дають змогу слабким учням покращити свої
оцінки. З певністю, я можу стверджувати те, що як саме з перших уроків вчитель
зацікавить учнів до вивчення англійської мови і сприятиме всебічному розвитку
дитини, такий і буде його кінцевий результат. І якщо він не викличе інтерес в
учня з перших днів, то ця дитина, назавжди залишиться глухою, байдужою до
вивчення іноземної мови; буде жити без радощів пізнання і відкриття чогось
нового і невідомого під час уроків англійської мови.
Зі свого досвіду, можу твердо стверджувати, що процес
навчання - це не автоматичне вкладання навчального матеріалу в голову учня. Він
потребує напруженої розумової роботи дитини та її власної активної участі в
цьому процесі.
Вчитель досягне успіху лише тоді на своїх уроках, коли
зрозуміє, що дітям подобається все нове і цікаве. Ми, вчителі, повинні
пам'ятати, що одна й та сама модель проведення уроків, не дає можливості дітям
розкрити себе повністю, зупиняє розвиток творчого потенціалу навчання.
Форми та методи
організації діяльності учнів на уроках.
Для інтерактивного, комунікативно
орієнтованого уроку характерні групові
форми та види робіт. Це, як мінімум, кооперативне навчання, “мозковий штурм”,
групова дискусія, рольове моделювання й вправи-енергізатори.
Навчання у групі означає, що діти
вчаться:
1) обмінюватись
один з одним інформацією та висловлювати особисту думку;
2) говорити і
слухати;
3) приймати
рішення, обговорювати й разом вирішувати проблеми.
Учні, об’єднанні у групи для виконання
завдання, отримують нові можливості для навчання та виховання. Збільшується
ймовірність того, що вони висловлять свою думку. Спілкуючись між собою, діти
розвивають уміння слухати, думати й працювати разом. Це стає додатковим мотивом
для навчання.
Робота в малих групах, або кооперативне
навчання
Це метод, коли в невеличких групах (від 3 до 8 осіб) учні взаємодіють, вирішуючи
спільне завдання. Робота в малих групах дозволяє учням набути навики, які
необхідні для спілкування та співпраці. Ідеї, котрі виробляються в групі,
допомагають учням бути корисними один одному.
Елементи кооперативного навчання:
позитивна взаємозалежність; особиста відповідальність за те, що відбувається в
групі; взаємодія віч-на-віч; розвиток навичок роботи в команді.
Для втілення в життя кооперативного
навчання необхідно:
об’єднати учнів
в невеличкі групи, попросивши сісти віч-на-віч;
установити
правила роботи групи й критерії оцінювання її досягнень;
надати кожному
певну роль (наприклад: читець, секретар, доповідач, хронометрист);
дати спільне
завдання;
запропонувати
кожному поділитися своєю інформацією й матеріалами з іншими членами групи;
надати учням
можливість пояснювати одне одному незрозуміле, розробляти проблему, підбивати
підсумки обговорення;
дати групі
спільну оцінку (винагороду);
для контролю
запитувати по одному учню з групи і у випадковому порядку;
сприяти
рефлексії учнів або аналізу подій, що відбуваються всередині групи в процесі її
роботи.
У 1-3 класах найкраще розподіляти дітей
на трійки. У 4-му класі та старше
на групи по
четверо. Найкраще об’єднати в одну групу різних за статтю дітей, з різною
успішністю, з різних культурних середовищ. Для підвищення ефективності навчання
можна підтримувати існування тих самих груп упродовж усього курсу навчання. Це
підсилює дружні зв’язки між дітьми й позитивно впливає на навчання загалом.
Робота в парах
Однією з форм роботи в малих групах є роботи
в парах. Задайте учням
питання для
дискусії або гіпотетичної ситуації. Після пояснення питання або фактів,
наведених в ситуації, дайте їм небагато часу для того, щоб продумати можливі
відповіді або рішення самостійно.
Об’єднайте учнів в пари, визначте, хто з
пари буде починати висловлюватись і попросіть їх обговорити свої ідеї один з
одним.
Краще зразу визначити час на висловлення
кожного з учасників пари і спільне обговорення. Це допомагає учням від початку
звикнути до чіткої організації роботи в парах. Вони мають досягти згоди
(консенсусу) щодо відповіді або рішення.
Кожна пара обмінюється своїми ідеями та
аргументами з усім класом, що допомагає провести дискусію.
Мозковий штурм
„Мозковий штурм” – це ефективний і добре
відомий інтерактивний метод колективного обговорення, що використовується для
стимуляції висловлювань дітей з теми або питання.
Учнів просять висловлювати ідеї або думки
без будь-якого оцінювання чи обговорення цих ідей чи думок. Ідеї фіксуються
вчителем на дошці, а мозковий штурм продовжується доти, поки не виснажаться
ідеї або не скінчиться відведений для „мозкового штурму” час.
Порядок проведення „мозкового штурму”
1. Запропонуйте
учням сісти так, щоб вони почували себе зручно та невимушено.
2. Визначте
основні правила.
3. Повідомте їм
проблему, яку необхідно вирішити.
4. Запропонуйте
їм висловити свої ідеї.
5. Записуйте їх
по черзі надходження.
6. Спонукайте
учасників до висування нових ідей, додаючи при цьому свої власні.
7. Намагайтеся
не допускати глузування та негативних коментарів.
8. Продовжуйте
доти, доки будуть надходити нові ідеї.
9. На
закінчення обговоріть й оцініть запропоновані ідеї.
Правила проведення „мозкового штурму”,
які можна запропонувати учням:
1. Під час
„висування ідей” не пропускати та не обговорювати жодної. Якщо ви будете судити
про ідеї й оцінювати їх під час висловлювання, учні зосередять більше уваги на
захисті своїх ідей, ніж на спробах запропонувати нові і більш досконалі.
2. Необхідно
заохочувати всіх до висловлювання якомога більшої кількості ідей. Варто
заохочувати навіть фантастичні ідеї. В остаточному підсумку кількість породжує
якість.
3. Спонукайте
учнів розвивати або змінювати ідеї інших. Об’єднання або зміна раніше висунутих
ідей часто веде до висунення нових, що перевершують попередні.
4. У класі
можна повісити такий плакат:
А. Say
everything that comes to your mind.
B. Do not
discuss and criticize the ideas of others.
C. You may
repeat the ideas of others.
D. It is
desirable to widen the ideas of others.
Займи власну позицію
Цей метод корисний при проведенні в
класі дискусії на суперечливу тему. Як проблеми слід використовувати дві
протилежні думки, які не мають правильної відповіді.
Мета: це корисна вступна вправа для
демонстрації різних думок з досліджувальної теми, дає учням можливість
висловити свою точку зору і, наприкінці уроку, оцінити засвоєння цієї теми.
Порядок проведення
1. Розмістіть
плакати в протилежних місцях кімнати. На одному із них написано
“Agree”, на
іншому “Disagree”. На плакатах можуть бути викладені полярні позиції щодо
однієї проблеми.
2. Вивісьте
правила проведення вправи та обговоріть їх.
3. Попросіть
учнів стати біля відповідного плакату, в залежності від їхньої думки з
обговорюваної проблеми.
4. Довільно
виберіть декілька учнів і попросіть їх обґрунтувати свою позицію.
5. Після
викладу різних точок зору запитайте, чи не змінив хто-небудь своєї думки і чи
не хоче перейти до іншого плакату. Учні повинні обґрунтувати причини свого
переходу.
6. Попросіть
учнів назвати найбільш переконливу причину протилежної сторони.
Правила проведення вправи:
1. Говорити по
черзі. Не перебивати.
2. Одночасно
говорить тільки одна особа.
3. Не
сперечайтесь одне з одним. Наводьте нові причини або ідеї.
4. Перейти від
одного плакату до іншого можна в будь-який час. Будьте готові висловити причини
зміни своєї позиції.
5. Вислухайте
причини та ідеї інших. Якщо вас запитають, будьте готові відповісти, які інші
причини або ідеї вам найбільше сподобались.
Мікрофон
Метод „Мікрофон” надає можливість кожному
сказати щось швидко, по черзі, відповідаючи на запитання або висловлюючи свою
думку чи позицію.
Уявіть, що у вас в руках мікрофон і саме
вам потрібно висловити думку. Тому інші учні не можуть говорити, кричати з
місця, оскільки право говорити має тільки той, у кого „символічний” мікрофон.
Коло ідей
Мета: цей метод
залучає усіх учнів до дискусії. Він добре спрацьовує, коли задаються питання
або виступають доповідачі від малих груп.
Порядок проведення:
1. Коли малі
групи завершили своє завдання і готові представити свою інформацію, попросіть кожну
групу по черзі представити лише один аспект, який вони обговорювали.
Продовжуючи по колу, запитуйте кожну групу по черзі, поки не вичерпаються усі
відповіді.
2. Це дозволяє
кожній групі обмінятися усіма результатами своєї роботи, уникаючи ситуації, коли
перша група, що виступає, подає всю інформацію.
3. Цей метод
також добре спрацьовує для створення списку ідей. Попросіть кожного подавати по
одній ідеї по черзі.
4. Цей метод є
ефективним для видів діяльності з вирішенням гострих проблем. Попросіть учнів
написати свою думку або ідею на картці-індексі без імені. Вчитель збирає всі
картки і складає список зазначених в них ідей на дошці або починає дискусію,
користуючись інформацією з карток.
Метод ПРЕС
Метод ПРЕС використовується у випадках,
коли виникають суперечливі питання та при проведенні вправ, в яких потрібно
зайняти визначену позицію з проблеми, що обговорюється.
Мета: цей метод надає учням можливість
під час уроків виробити аргументи або висловити свою думку с дискусійного питання. Метод допомагає учням
прояснити свої думки, а також сформулювати їх у виразній і стислій формі.
Порядок проведення
Роздайте
матеріали, в яких зазначені чотири етапи методу ПРЕС:
ПОЗИЦІЯ
(Висловіть свою
думку, поясніть, в чому полягає ваша точка зору)
I consider...
I think...
I guess...
To my mind...
In my opinion...
ОБГРУНТУВАННЯ
(Наведіть
причину появи цієї думки, тобто на чому
ґрунтуються докази на підтримку вашої позиції) I think so
because...
ПРИКЛАД
(Наведіть
факти, які ваші докази демонструють, вони підсилять вашу позицію)
For
example...
For instance...
ВИСНОВКИ
(Узагальніть
свою думку, зробіть висновок про те, що необхідно робити; тобто, це є заклик
прийняти вашу позицію)
That’s why...
Етапи можна
адаптувати, пропонуючи учням наводити декілька варіантів своїх думок або
прикладів.
Метод „Два-чотири-всі разом”
Варіант кооперативного навчання, що є
похідним від парної роботи, ефективний для розвитку навичок роботи в групі,
вмінь переконувати, вести дискусію, приходити до компромісу.
Як організувати роботу
Об’єднайте
учнів у пари. Задайте питання для
обговорення, дискусії, дайте час (2-3 хв.) для обговорення та прийняття
спільного рішення (відповіді).
Об’єднайте пари
в четвірки і попросіть обговорити попередньо досягнуті рішення
Як і в парах
четвірки мають дійти згоди з проблеми та
прийняти рішення.
Обговоріть
результати, що отримали в четвірках, методом „Кола ідей”:
Дайте четвіркам
по черзі презентувати власне рішення. Після виступу усіх обговоріть рішення,
які прийняті групами.
При використанні метода „Два-чотири – всі
разом” можна виносити декілька проблем на обговорення чи ставити декілька
завдань одночасно. Варто лише подбати, щоб у класі над кожною проблемою на
початковому етапі працювало не менше 2х пар.
Симуляційні ігри (симуляції)
Це створені вчителем ситуації, під час
яких учні копіюють у спрощеному вигляді процеси, що відбуваються у справжньому
суспільному, економічному і політичному житті. Таким чином симуляції є
„мініатюрною” версією реальності. Цей метод наближений до рольової гри, але він
істотно відрізняється від неї, бо його метою не є представлення поведінки
конкретних особистостей, а ілюстрування певних явищ і механізмів, наприклад,
симуляції виборів, референдумів та інших демократичних процедур.
Організація рольових ігр
Підчас планування рольових ігор
необхідно:
1. Підготувати
учнів до того, що їх чекає і ознайомити їх з проблемною ситуацією, що підлягає
обговоренню.
2.Обговорити
ситуацію з учнями і допомогти їм прояснити пов’язані з нею проблеми.
3. Допомогти
учням чітко визначити відведені їм ролі та засвоїти методику входження в роль.
4. Викликати
бажаючих та вибрати з них учасників гри.
5. Дати учням
трохи часу для підготовки (10-15 хв.), щоб вони могли обдумати проблему і
визначити свою позицію. Видайте кожному картку, де вказується його роль.
6.
Драматизувати ролі.
7. Після виконання ролей провести дискусію:
- Запитайте
учнів-виконавців ролей як вони в них почувалися.
- Чому в певних
ситуаціях вони поводились так чи інакше.
- Чому вони
навчились, коли виконували свою роль.
- Попросіть
запропонувати інші варіанти поведінки в даній ситуації.
- Підведіть
підсумки гри.
8. Проведіть
гру за участю інших учасників, якщо учні проявлять бажання.
Уникайте можливих помилок при організації
рольової гри
Учень не повинен грати роль, що хоч якось
пов’язана з його особистими проблемами. Для нього це може бути неприємно та
шкідливо.
Під час аналізу ігрової ситуації
обговорюйте роль, а не того, хто її грав. Тобто,
кажіть:
„Секретарю не слід було...” а не „Вам не слід було...”.
Якщо можна, використовуйте у грі лише „добровольців”.
Використовуйте гру як невід’ємну частину
заняття, вона не повинна служити лише для заповнення вільного часу.
Методика питань
Питання всім.
Це найбільш
поширений метод. Його основні характеристики:
Задайте
питання.
Почекайте поки
учні добровільно дадуть відповідь.
Цей метод
стимулює процес мислення, оскільки учні не знають, хто на нього має дати
відповідь. Всі учні групи (класу) повинні думати над відповіддю.
Пряме питання
Основні
характеристики прямого питання:
Назвіть ім’я
учня, який має дати відповідь.
Зробіть паузу
(порахуйте до 5).
Задайте
запитання
Цей метод
дозволяє „дисциплінувати” як бовтунів так і тих, які „задрімали”, а також може буди
використаний по відношенню до сором’язливих учнів.
Комбіноване
питання
Щоб привернути увагу учнів і уникнути при
цьому тривалої паузи в очікуванні,
що хтось
добровільно дасть відповідь, інколи можна використовувати комбінований
метод. Спочатку
питання задається всім слухачам, а потім з них обирається той, хто буде відповідати.
Його основні характеристики :
Задайте
запитання.
Зробіть паузу,
порахувавши до 5.
Назвіть ім’я
того, хто буде відповідати.
Доцільно
1. Розподіляти
питання рівномірно між учнями.
2. Ставити
пряме питання неуважному учневі.
3.
Використовувати найпростіші запитання на початку уроку, а також ставити їх
сором’язливим учням (щоб залучити їх до активної участі в занятті).
4.
Використовувати заздалегідь підготовані запитання (повністю записані) в плані
уроку.
5. Ще раз
сформулювати питання, якщо воно не зрозуміле. Боріться с бажанням самому
відповісти на поставлене питання. Можна сформулювати питання, використовуючи
простіші терміни, чіткіше пов’язати його з темою, яку учні вже засвоїли,
розширити його за допомогою деякого пояснення, або ж розбити на складові
частини чи запитання, на які можна відповідати послідовно. Можна також
поставити незрозуміле запитання іншому учневі.
Недоцільно
1. Ставити
питання „по колу” (наприклад, з першого ряду парт до останнього).
2. Ставити
довгі складні питання.
3. Ставити
питання, що підказують відповідь.
4. Занадто
часто використовувати запитання, що потребують відповіді „так” чи „ні”.
Вони обмежують
діапазон відповіді, шанс правильно відповісти зводиться до 50%.
Можна ефектно
використовувати це питання спочатку, щоб розбудити учня, котрий дрімає. Потім
слід попросити цього ж учня обґрунтувати однозначну відповідь.
5. Ставити
двозначні запитання, тобто запитання, які можна по-різному витлумачити. Вони
викликають плутанину та суперечки.
„Акваріум”
Учні розподіляються на чотири групи.
Одна з груп сідає в центрі класу. Це
необхідно, щоб відокремити діючу групу від інших учнів в класі певною
відстанню. Ця група отримує лист із ситуацією і таке завдання:
Read the
situation
Discuss it in
your group, using the method of discussion.
Find the
decision in 3-4 minutes.
Поки група
займає місце, вчитель ознайомлює клас з цим завданням і нагадує
правила
дискусії в малих групах. Групі пропонують вголос прочитати ситуацію та
обговорити її розв’язання. Всі інші учні класу мають тільки слухати, не
втручаючись в хід обговорення. На цю роботу групі дається 3-5 хв. Після
закінчення 3-5 хвилин група займає свої місця, а вчитель ставить до класу
запитання:
Do you agree
with the ideas of this group?
Do these ideas
have good arguments?
What argument
is the best?
На таку бесіду відводиться до 2-3 хв.
Після цього місце в „Акваріумі” займає інша група і обговорює наступну
ситуацію.
Всі групи по черзі мають побувати в
„акваріумі”, і діяльність кожної із них мусить бути обговорена класом.
Наприкінці, вчитель повинен
прокоментувати ступень володіння навиками дискусії в малих групах різних груп
та учнів і звернути увагу на необхідність та напрямки подальшого вдосконалення
таких навиків – 2-3 хв. В межах „акваріуму” можна підвести підсумки уроку або
за браком часу обмежитись обговоренням роботи кожної групи.
Розвиток творчих
можливостей учнів
Творчість
– вищий рівень логічного мислення.К.Станіславський писав, що творчість - це
напруження всіх духовних сил людини. Це означає:
Ø проникливе спостереження за явищами;
Ø гнучкість мислення та уяви в їх складному
поєднанні;
Ø вибіркове запам’ятовування;
Ø вольове напруження, реалізоване в наполегливому
пошуку відповіді;
Ø пильна увага;
Ø емоціональна наснага (натхнення);
Види творчості:
-
наукові;
-
технічні;
-
ігрові;
-
управлінські;
-
музичні;
-
образотворчі;
-
навчальні
Які
особистісні якості потрібні для творчості?
-
доводити
розпочату справу до кінця;
-
сміливість
думки;
-
уміння бачити
більше, ніж інші.
Особливості дитячої творчості:
Ø
прагнення до
знань;
Ø
бажання
самостійної діяльності;
Ø
виявлення стійких
творчих інтересів;
Ø
цілеспрямованість,
наполегливість у розв’язанні завдань.
Риси, притаманні творчому учневі:
Ø упевнено, легко досягає результатів;
Ø збільшений обсяг матеріалу не викликає труднощів;
Ø уроки не втомлюють;
Ø властива розумова зібраність;
Ø початок роботи і сама праця не потребує додаткових
зусиль;
Ø відсутність інертності.
Як розвивати творчість?
1.Спочатку треба визначити, які задатки варто розвивати.
2.Загальні можливості – основа творчості –
розвиваються як логічне мислення: вчителі знаходять причиново-наслідковий
зв’язок , порівнюють, узагальнюють, абсрагуюють, збирають і поширюють
інформацію, дають завдання підвищеної складності, використовують прискорений
темп навчання учнів, добирають основний вид діяльності.
Як розвивати творчі можливості учня з
початковим рівнем навчальних досягнень?
Через поступовий перехід від репродуктивного мислення до продуктивного, а
відтак до творчого.
Використовуючи фантастичну уяву.
Навчаючи запам’ятовувати зразки.
Підтримувати впевненість у своїх творчих
можливостях.
Створювати умови для самовираження в межах
своїх можливостей.
ОСОБЛИВОСТІ
ЗАСТОСУВАННЯ МУЛЬТИМЕДІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ НА ПОЧАТКОВОМУ
РІВНІ НАВЧАННЯ
За останні роки зросли вимоги, щодо рівня оволодіння
іноземною мовою учнями загальноосвітньої школи. Значне зростання інтересу до
вивчення іноземної мови, зокрема англійської мови, в Україні викликане
перебудовою зовнішньоекономічної діяльності підприємств, застосування нових
форм співробітництва. Для задоволення цього запиту зроблено не мало: учні
загально освітньої школи починають вивчати іноземної мови з другого року
навчання, створено сучасні підручники, процес навчання інтенсифікується з
урахуванням досліджень з педагогіки, психології, лінгвістики, методиці навчання
іноземної мови і інформатики. Це стосується і початкової школи.
Дослідження шляхів підвищення ефективності навчання
іноземної мови в початковій школі займаються багато вчених (І. Зимня, С.
Ніколаєва, Т. Пахомова та інші). Вони збагачують методику новими науковими
положеннями стосовно навчання аудіюванню і говоріння,
тестових форм контролю й інших аспектів навчального процесу. Про те, як показує
практика навчання, реальний рівень володіння учнями іноземною мовою після
закінчення початкової школи часто виявляється недостатнім для реалізації
іншомовного спілкування у межах вимог Програми та симпозіуму Ради Європи. Одним
із шляхів можливого покращення навчання іноземній мові у початковій школі є
використання новітніх інформативних технологій навчання.
Проблемами досліджень з використання новітніх
інформативних технологій навчання у навчанні іноземної мови займаються Ю. Гапон, В. Ляудіс, Є. Маслико, Е. Носенко, О. Палий, K.
Brucher, M. Collins, M. Simonson, A. Thompson та інші. У
той час деякі аспекти використання новітніх мультимедійних
технологій навчання, а саме комп’ютерні технології у початкові школі потребують
подальших досліджень. Це стосується психологічних передумов використання
новітніх мультимедійних технологій навчання у процесі
вивчення іноземної мови молодшими школярами, умов вибору та функціонування
новітніх мультимедійних технологій навчання,
організації процесу навчання іноземної мови з їх застосуванням. Значний
навчальний потенціал і недостатня розробка вказаних аспектів використання
новітніх мультимедійних технологій навчання у процесі
вивчення іноземної мови учнями молодшого шкільного віку, відсутність цілісної
концепції формування навичок і вмінь іншомовного мовлення в початковій школі з
використанням новітніх мультимедійних технологій
навчання зумовили актуальність теми нашого дослідження.
Поява інноваційних інформаційних технологій в педагогіці
не є випадковістю. Педагогіка вже давно шукає шляхи досягнення якщо не
абсолютного, то високого і стабільного результату в роботі з класом у школі. У
декого є заперечення філософського або практичного характеру. Однак усі згодні
з тим, що певна адаптація школи до комп’ютерного століття необхідна. Єдиної ж
думки про те, якою вона повинна бути, на сьогоднішній день не існує. Новітні мультимедійні засоби навчання відкривають учням доступ до
нетрадиційних джерел інформації, підвищують ефективність самостійної роботи,
дають цілком нові можливості для творчості, знаходження і закріплення усяких
професійних навиків, дозволяють реалізувати принципово нові форми і методи
навчання. Комп’ютери значно розширюють можливості вчителів, сприяють індивідуалізації
навчання, активізації пізнавальної діяльності учнів. А також дозволяють
максимально адаптувати процес навчання до індивідуальних особливостей учнів.
Тобто кожен учень отримує можливість працювати в своєму режимі, тобто вибрати
такий темп, при якому пройдений матеріал оптимально завоюється.
Мультимедійні
технології навчання надають можливості учителю для досягнення дидактичної мети
застосовувати як окремі види навчальної роботи, так і будь-який їхній набір,
тобто спроектувати навчальне середовище. Орієнтовані на вчителя інструментальні
засоби дозволяють йому оперативно поновлювати зміст навчальних і контролюючих
програм відповідно до появи нових знань і технологій. Вчитель одержує додаткові
можливості для підтримки і спрямовування розвитку особистості учня, творчого
пошуку й організації їхньої спільної роботи. Також комп’ютер бере на себе дуже
велику частину рутинної, тривалої для вчителя роботи, вивільняючи йому тим
самим час для творчої роботи. Комп’ютер використовується як допоміжний засіб
для ефективного розв’язання вже існуючої системи дидактичних завдань. Змістом
об’єкта засвоєння в комп’ютерній навчальній програмі цього типу є довідка
інформація, інструкції, обчислювальні операції, демонстрації тощо. Використання
таких систем дозволяє створювати ”електронні” довідники, книги, енциклопедії.
Комп’ютер може бути засобом, на який покладено вирішення окремих дидактичних
завдань при збереженні загальної структури, мети і завдань без машинного
навчання. При цьому сам навчальний зміст не закладається в комп’ютер.
Використовуючи комп’ютер можна ставити і вирішувати нові дидактичні завдання,
що не розв’язані традиційним шляхом. Характерними є імітаційно-моделювальні
програми, наприклад комп’ютерні програми з імітації експерименту.
Застосування комп’ютерів на уроках іноземної мови значно
підвищує інтенсивність навчального процесу, засвоюється значно більша кількість
матеріалу, ніж при традиційному навчанні. Крім того, цей матеріал закріплюється
міцніше. Комп’ютер забезпечує і всебічний контроль за навчальним процесом. При
використанні комп’ютера для контролю досягається і більша об’єктивність оцінки,
оскільки відбувається одночасна перевірка знань усіх учнів. Необхідно також
зазначити що комп’ютер нівелює такий негативний психологічний фактор, як “відповідеобоязнь”. Під час традиційних занять різні фактори
такі, як дефект вимови. Страх зробити помилку, невміння вголос формулювати свої
думки, можуть завдати учневі проявити свої реальні знання. Залишаючись
“наодинці” з комп’ютером учень, як правило, не відчуває ніяковості і старається
проявити максимум своїх знань.
Сприятливі умови створюють комп’ютери і для організації
учнями самостійної роботи на уроках іноземної мови. Учень може використовувати
комп’ютер як для вивчення окремих тем, так і для самоконтролю отриманих знань.
При чому комп’ютер може скільки завгодно повторювати одне й те саме завдання і
кінцевому рахунку це призводить до такого корисного явища, як автоматизація
того чи іншого навику. Комп’ютер має багато технічних можливостей: графіку,
звук, анімацію, – що робить його привабливим для учнів. Але головне, що
відрізняє комп’ютер від інших засобів навчання, – це можливості діалогу – не
формального діалогу, коли комп’ютер ставить запитання, а школяр повинен
відповідати в жорстоко заданих рамках інтерактивного діалогу: коли головною у
діалозі стає дитина, коли вона нав’язує комп’ютеру свої правила або “навчає”
його, примушуючи використовувати певні дії.
Новітні інформаційні технології в навчанні дозволяють
активніше використати науковий й освітній потенціал провідних університетів й
інститутів, залучати кращих викладачів до створення курсів дистанційного
навчання, розширювати аудиторію тих, яких навчають. За кордоном використання
ресурсів Інтернету в освіті вже має багатий досвід завдяки тому, що в глобальних
мережах можливо знайти будь-яку інформацію. Умовно позначимо інформаційні
ресурси для освітніх цілей: електронні (мультимедійні)
підручники, дистанційні курси навчання; довідкові матеріали (словники,
енциклопедії, бази даних, кари й т.п.); електронні бібліотеки текстової,
графічної, звукової інформації й відеоінформації; віртуальні музеї, виставки й
інші наочні матеріали; методичні матеріали для вчителів.
Одним з найбільш революційних досягнень людства за
останні роки стало створення всесвітньої мережі або Internet. Застосування кіберпростору в навчальному процесі є абсолютно новим
напрямком загальної дидактики, оскільки це торкається всіх сторін навчання,
починаючи від вибору прийомів та стилю роботи, закінчуючи змінами вимог до
рівня учнів. Інтернет створює унікальні можливості для тих. Хто вивчає іноземну
мову, дає змогу користуватися автентичними текстами. Слухати й спілкуватися з
носіями мови, тобто він створює природне мовне середовище. Але постає питання
як цим користуватися. Як все це вписати в реальний навчальний процес при досить
обмеженому обсязі мовних засобів у загальноосвітній школі?
Новітні комп’ютерні технології навчання дають змогу
організувати самостійні дії кожного учня. При навчання аудіюванню
кожен учень має змогу слухати діалоги на іноземній мові, при вивченні
граматичних явищ – кожен учень має змогу виконувати граматичні вправи,
досягаючи кращих результатів і т.д. Найбільш ефективними на уроках англійської
мови є такі комп’ютерні програми, як “Triple play plus in
English”, “English on holidays”, “English Gold”, “Hello, America!”, “Bridge to English”,
“Professor Higgins”, “English for communication”
і т.д. Практично до будь-якого розділу підручника можна підібрати матеріал
однієї з вищезгаданих програм та застосувати його на уроці як допоміжний засіб
при введенні нового лексичного чи граматичного матеріалу.
Представлений у вигляді електронних презентацій матеріал
істотно розширює можливості звичайних підручників за рахунок використання
звукового й відео супроводу й ефектів анімації. У ході роботи з комп'ютером в
учнів задіються слухові і візуальні канали сприйняття, що дозволяє збільшити не
тільки обсяг сприйманої інформації, але й міцність її засвоєння. Зміст
матеріалу опирається на принцип обліку індивідуальних особливостей учнів з
різним рівнем готовності до навчання, що передбачає можливість розвитку кожного
учня, а також дозволяє вибудовувати його індивідуальну освітню траєкторію.
Таким чином, орієнтація України на гуманітаризацію освіти
й інтеграцією вітчизняної системи освіти з європейською призвели до
перегляду методологічної бази освіти в цілому. Результатом цього стає створення
такої системи освіти в якій особистість є центром взаємозв’язку мови і
культури. Одним із підходів, у якому співвідноситься модель навчального процесу
з структурою мовної особистості є лінгво-культурологічний
підхід. Ефективність організації даного процесу залежить від використання вправ
максимально наближених до природних умов з метою збереження комунікативної діяльності.
Тому кожна вправа повинна бути вмотивованою. Оскільки використання лише
підручників для вирішення цих завдань є недостатнім, то надалі на нашу думку,
буде доцільним використання засобів інноваційних технологій у комплексі.
Рівень розвитку учнів початкової школи дозволяє
використання новітніх інформаційних технологій у процесі навчання іноземній
мові. Доцільність використання мультимедійних засобів
навчання на уроках з іноземної мови визначаються за такими критеріями: вони
повинні сприяти підвищенню продуктивної праці та ефективності навчального
процесу, забезпечувати постійне підвищення правильність навчальних дій учнів,
підвищувати інтерес до навчання іноземній мові, забезпечувати контроль за діями
усіх учнів. Застосування комп’ютерів дозволяє вирішити наступні навчальні
задачі: розуміння мовних явищ; формування лінгвістичних здібностей завдяки
мовним та мовленнєвим вправам; автоматизація мовних та мовленнєвих дій;
створення простіших ситуацій спілкування. Кожен мультимедійний
засіб навчання відрізняється своєю оригінальністю, але вони є універсальними
лише при комплексному застосуванні засобів новітніх інформаційних технологій
навчання з урахуванням їх характеристик дидактичних можливостей та
психологічним обґрунтуванням їх використання в навчанні іноземної мови можна
говорити про підвищення ефективності і якості навчального процесу.
Згідно з особистісно-діяльним підходом до
організації навчального процесу в центрі його знаходиться той, хто вчиться.
Формування особистості і її становлення відбувається у процесі навчання, коли
дотримуються певних умов: створення позитивного настрою для навчання; відчуття
рівного серед рівних; забезпечення позитивної атмосфери в колективі для
досягнення спільних цілей; усвідомлення особистістю цінності колективно зроблених
умовисновків; можливість вільно висловити свою думку і вислухати свого
товариша; учитель не є засобом „похвали і покарання”, а – другом, порадником,
старшим товаришем.
Всім цим умовам відповідають інтерактивні технології, які відносять до інноваційних. Розглянемо і порівняємо інтерактивні і традиційні моделі навчання.
Так історично склалось, що освіта у навчальних закладах (ЗОШ) надається учням у колективах (класах), тобто існує класно-урочна форма навчання. Основною одиницею такого навчання є урок. Кожний урок будується за певною структурою і передбачає організацію навчання за різними моделями. Скористаємось підходами, запропонованими Я.Голантом ще у 60-х р.р. ХХ ст. Він виділяв активну і пасивну моделі навчання залежно від участі учнів у навчальній діяльності.
Ми розглянемо пасивну, активну та інтерактивну (за Пометун О., Пироженко Л.) моделі навчання і порівняємо їх.
1. Пасивна модель навчання.
За даною моделлю учень виступає у ролі пасивного слухача. Він сприймає матеріал, який йому надає вчитель: відеофільм, текст підручника тощо. За такої моделі використовуються методи, коли учні або дивляться, або слухають, або читають (лекція-монолог, пояснення нового матеріалу вчителем, демонстрація).
Спробуємо визначити позитивні та негативні сторони такої моделі:
Позитивні Негативні
1. Можна подати великий за обсягом матеріал за короткий час;
2. Одночасно сприймають матеріал усі слухачі;
3. Витрачається мала кількість часу на розповідь, або пояснення. 1. Учні пасивні, не спілкуються ні між собою, ні з учителем;
2. Не виконують ніяких завдань;
3. Вчителю важко зрозуміти якість засвоєння поданого матеріалу;
4. Відсутній контроль за знаннями;
5. Як правило, невисокий відсоток засвоєння знань.
Навчання за такою моделлю є пасивним. Дану модель можна назвати „Монолог”.
2. Активна модель навчання.
В цьому випадку учень і вчитель знаходяться в постійному взаємозв’язку. Учень відповідає на запитання вчителя, розповідає. В учителя є можливість співпраці з кожним учнем окремо. За такої моделі використовують активні методи навчання: бесіда, дискусія, фронтальне опитування тощо. Визначимо позитивні і негативні сторони даної моделі:
Позитивні Негативні
1. Високий рівень інформації (проблемний метод);
2. Велика кількість учнів, які одночасно можуть сприймати інформацію;
3. Відсоток засвоєння матеріалу досить високий.
4. Майстерність педагога відіграє велику роль в організації такого навчання.
5. Учитель може проконтролювати надані учням знання. 1. Учні спілкуються тільки з учителем;
2. Як правило, на уроці така модель використовується тільки для опитування;
3. Учень знаходиться у постійній напрузі, „спитає-не спитає”;
4. Учень може бути незадоволений тим, що його не спитали, не вислухали його думку.
Навчання за такою моделлю є активним. Така модель може дістати назву „Діалог”.
3. Інтерактивна модель навчання.
Схема даної моделі відображає постійне спілкування учителя з учнями, учнів з учнями. Відбувається спілкування всіх членів колективу. При навчанні за такою моделлю застосовують ділові та рольові ігри, дискусії, мозковий штурм, фронтальне опитування, круглий стіл, дебати. Перерахуємо позитивні та негативні сторони моделі:
Позитивні Негативні
1. Розширюються пізнавальні можливості учня (здобування, аналіз, застосування інформації з різних джерел);
2. Як правило, високий рівень засвоєння знань;
3. Учитель без зусиль може проконтролювати рівень засвоєння знань в учнів;
4. Учитель має можливість розкритись як організатор, консультант;
5. Партнерство між учителем і учнями та всередині учнівського колективу. 1. На вивчення певної інформації потрібен значний час;
2. Необхідний інший підхід в оцінюванні знань учнів;
3. В учителя відсутній досвід такого виду організації навчання.
4. Відсутні методичні розробки уроків з різних предметів.
Подану модель можна назвати „Полілог”, вона є свідченням активного навчання.
Якщо порівняти дані моделі, то можна зробити висновки про те, що при наявності певних недоліків остання модель є досить ефективною.
Підвищення ефективності навчання безпосередньо залежить від доцільності добору і використання різноманітних, найбільш адекватних навчальній темі методів навчання, а також від активізації всього навчального процесу. Традиційне тлумачення терміну “методи навчання” є таким: це “упорядковані способи взаємопов’язаної діяльності вчителя й учнів, спрямовані на розв’язання навчально-виховних завдань”.
Всім цим умовам відповідають інтерактивні технології, які відносять до інноваційних. Розглянемо і порівняємо інтерактивні і традиційні моделі навчання.
Так історично склалось, що освіта у навчальних закладах (ЗОШ) надається учням у колективах (класах), тобто існує класно-урочна форма навчання. Основною одиницею такого навчання є урок. Кожний урок будується за певною структурою і передбачає організацію навчання за різними моделями. Скористаємось підходами, запропонованими Я.Голантом ще у 60-х р.р. ХХ ст. Він виділяв активну і пасивну моделі навчання залежно від участі учнів у навчальній діяльності.
Ми розглянемо пасивну, активну та інтерактивну (за Пометун О., Пироженко Л.) моделі навчання і порівняємо їх.
1. Пасивна модель навчання.
За даною моделлю учень виступає у ролі пасивного слухача. Він сприймає матеріал, який йому надає вчитель: відеофільм, текст підручника тощо. За такої моделі використовуються методи, коли учні або дивляться, або слухають, або читають (лекція-монолог, пояснення нового матеріалу вчителем, демонстрація).
Спробуємо визначити позитивні та негативні сторони такої моделі:
Позитивні Негативні
1. Можна подати великий за обсягом матеріал за короткий час;
2. Одночасно сприймають матеріал усі слухачі;
3. Витрачається мала кількість часу на розповідь, або пояснення. 1. Учні пасивні, не спілкуються ні між собою, ні з учителем;
2. Не виконують ніяких завдань;
3. Вчителю важко зрозуміти якість засвоєння поданого матеріалу;
4. Відсутній контроль за знаннями;
5. Як правило, невисокий відсоток засвоєння знань.
Навчання за такою моделлю є пасивним. Дану модель можна назвати „Монолог”.
2. Активна модель навчання.
В цьому випадку учень і вчитель знаходяться в постійному взаємозв’язку. Учень відповідає на запитання вчителя, розповідає. В учителя є можливість співпраці з кожним учнем окремо. За такої моделі використовують активні методи навчання: бесіда, дискусія, фронтальне опитування тощо. Визначимо позитивні і негативні сторони даної моделі:
Позитивні Негативні
1. Високий рівень інформації (проблемний метод);
2. Велика кількість учнів, які одночасно можуть сприймати інформацію;
3. Відсоток засвоєння матеріалу досить високий.
4. Майстерність педагога відіграє велику роль в організації такого навчання.
5. Учитель може проконтролювати надані учням знання. 1. Учні спілкуються тільки з учителем;
2. Як правило, на уроці така модель використовується тільки для опитування;
3. Учень знаходиться у постійній напрузі, „спитає-не спитає”;
4. Учень може бути незадоволений тим, що його не спитали, не вислухали його думку.
Навчання за такою моделлю є активним. Така модель може дістати назву „Діалог”.
3. Інтерактивна модель навчання.
Схема даної моделі відображає постійне спілкування учителя з учнями, учнів з учнями. Відбувається спілкування всіх членів колективу. При навчанні за такою моделлю застосовують ділові та рольові ігри, дискусії, мозковий штурм, фронтальне опитування, круглий стіл, дебати. Перерахуємо позитивні та негативні сторони моделі:
Позитивні Негативні
1. Розширюються пізнавальні можливості учня (здобування, аналіз, застосування інформації з різних джерел);
2. Як правило, високий рівень засвоєння знань;
3. Учитель без зусиль може проконтролювати рівень засвоєння знань в учнів;
4. Учитель має можливість розкритись як організатор, консультант;
5. Партнерство між учителем і учнями та всередині учнівського колективу. 1. На вивчення певної інформації потрібен значний час;
2. Необхідний інший підхід в оцінюванні знань учнів;
3. В учителя відсутній досвід такого виду організації навчання.
4. Відсутні методичні розробки уроків з різних предметів.
Подану модель можна назвати „Полілог”, вона є свідченням активного навчання.
Якщо порівняти дані моделі, то можна зробити висновки про те, що при наявності певних недоліків остання модель є досить ефективною.
Підвищення ефективності навчання безпосередньо залежить від доцільності добору і використання різноманітних, найбільш адекватних навчальній темі методів навчання, а також від активізації всього навчального процесу. Традиційне тлумачення терміну “методи навчання” є таким: це “упорядковані способи взаємопов’язаної діяльності вчителя й учнів, спрямовані на розв’язання навчально-виховних завдань”.
Національний проект «Відкритий світ» - це проект
освіти майбутнього, що стає реальністю для України вже сьогодні
Ми
створюємо нову систему шкільної освіти з потужним використанням новітніх
інформаційних технологій, яка зможе виховати спеціалістів нового покоління
– з високим рівнем знань, технічно освічених і конкурентних на світовому
ринку.
Наша місія:
Новітні школи – нова освіта.
Ми
працюємо над тим, щоб революційно змінити систему шкільної освіти в Україні,
вивести її на новий рівень, зробити її сучасною і гнучкою – такою, що
відповідає вимогам суспільства і світу.
Українські спеціалісти – найвищого
ґатунку.
Сучасна
Україна вимагає якісно нових спеціалістів – з високим рівнем знань, креативним
мисленням і здатністю швидко обробляти інформацію, постійно вчитися і ефективно
спілкуватися.
Підготовка
спеціалістів починається зі школи, і саме тому справжні зміни мають відбутися
тут. Ми бачимо свою мету в тому, щоб змінити українську школу, зробивши її
максимально прогресивною та якісною.
Випускники
школи з новітньою системою освіти зможуть із легкістю демонструвати всі знання
і навички, яких потребує Україна майбутнього.
Україна – розвинута і
конкурентоспроможна.
Завдяки
спеціалістам нового рівня Україна зможе нарешті цілком проявити свій величезний
потенціал на світовій арені, зарекомендувавши себе як молода і
перспективна країна, в якій працюють справжні професіонали.
Українські
експерти цінуватимуться на міжнародному рівні, розвиваючи національну
економіку.
Вища мета – якісна освіта для кожної
дитини.
Наша кінцева ціль – подолання освітньої нерівності і забезпечення
найвищого стандарту освіти у кожному куточку України.
За
допомогою сучасних технологій ми прагнемо забезпечити доступ кожної дитини до
найкращих навчальних матеріалів і освітніх методик, що дозволить отримати
якісну освіту і в маленькому селі, і у великому місті.
Суть проекту: то як ми цього
досягнемо?
«Відкритий
світ» створює єдиний навчально-інформаційний online простір для учнів, вчителів
та батьків зі всієї України, до якого кожен учасник матиме постійний та швидкий
доступ.
Ми
розгортаємо безпечний освітній портал, який поєднав в собі величезну кількість
навчального матеріалу (звичайного та інтерактивного) і цікаву соціальну мережу.
Він забезпечить рівний доступ до освітніх матеріалів для всіх дітей України,
лишаючи місцеві обмеження якості шкільної освіти в минулому.
У «Відкритого світу» 4 складові:
1. Модернізація шкіл
17
000 шкіл по всій території України буде передано новітнє мультимедійне
обладнання: комп'ютери вчителів, цифрові лабораторії, мультимедійні комплекси.
2. Планшети для навчання
Портативні
та зручні планшети для школярів будуть розповсюджуватись за соціально
прийнятною ціною.
3. Запуск Освітнього порталу
Портал
стане єдиним інформаційно захищеним майданчиком для пошуку навчальних
матеріалів, спілкування, обміну досвідом та інформацією для навчання для дітей,
батьків і вчителів.
4. Створення власного Інтернет-каналу
Буде
побудовано національну телекомунікаційну мережу на базі технології 4G – нового
покоління бездротового зв’язку. Вона з’єднає між собою всі школи, планшети
школярів, комп’ютери батьків і педагогів у єдину систему. Це допоможе
забезпечити однаково високий стандарт навчання у кожному куточку країни.
На даний момент, у зв'язку із ситуацією, що склалася в
країні, указом Уряду проект призупинено. Проте все, що ми встигли зробити в
його рамках, відкриваємо для користування усім бажаючим.
План
самоосвіти
Вчителя Калинівської ЗОШ І – ІІІ
ступенів Черновол Г.С.
на 2016 – 2017 н.р
№
п/п
|
Зміст роботи
|
Термін
|
1
|
Опрацювання законодавчих та нормативно – правових документів із
питань освіти.
Відвідування серпневого семінару вчителів англійської мови
|
серпень
|
2
|
Ознайомлення з тижневим
навантаженням на 2016 – 2017 н.р.
|
серпень
|
3
|
Опрацювання навчальних програм з англійської мови
|
серпень
|
4
|
Опрацювання інструкцій та методичних рекомендацій щодо викладання
англійської мови у 2016 – 2017 н.р.
|
серпень
|
5
|
Складання календарного планування з
англійської мови
|
серпень
|
6
|
Опрацювання методичного
забезпечення для гуртку з англійської мови «We Love English»
|
серпень
|
7
|
Опрацювання вимог щодо тематичного, семестрового і річного оцінювання
навчальних досягнень учнів та ведення
записів у журналах.
Оволодівання новими формами, методами, прийомами навчання і виховання
дітей
|
серпень
постійно
|
8
|
Планування самоосвітньої діяльності
|
вересень
|
9
|
Робота з методичною літературою
|
вересень
|
10
|
Участь у шкільних методичних формах роботи.
|
згідно плану
|
12
|
Вивчення нових наукових ідей, найактуальніших педагогічних проблем у
відповідності до науково – методичної проблеми школи «Формуання комунікативних компетентностей особистості шляхом
упровадження нових освітніх технологій»
|
постійно
|
13
|
Вивчення та впровадження в практику перспективного педагогічного досвіду,
новітніх досягнень педагогічної, психологічної наук, нових педагогічних
технологій
|
постійно
|
14
|
Робота над індивідуальною
методичною та психолого – педагогічною
проблемою (виховної роботи):
Духовний світ дитини нашого часу та формування національної свідомості
|
постійно
|
16
|
Відвідування методичних об’єднань
Розробка уроків з використанням ІКТ
|
згідно плану
протягом року
|
17
|
Організація роботи по підготовці учнів до участі у олімпіадах, конкурсах,
турнірах.
|
Жовтень - грудень
|
18
|
Відвідування уроків вчителів школи
|
постійно
|
19
|
Опрацювання педагогічної періодичної преси
|
постійно
|
20
|
Відкритий урок для вчителів школи
|
за планом
|
21
|
Індивідуальні форми роботи:
|
|
|
Відвідування семінарів та відкритих заходів, вивчення ППД учителів школи
та району
|
постійно
|
|
Відкритий виховний захід та його самоаналіз
|
березень
|
|
Опрацювання методично – інструктивних матеріалів щодо проведення ДПА та
ЗНО.
|
квітень
|
22
|
Поповнення кабінету дидактичними матеріалами та наочністю
|
червень
|
Немає коментарів:
Дописати коментар