Мій педагогічний досвід

Опис власного педагогічного досвіду
Той народ, який першим реалізує
 можливості цифрових комунікацій
 і введе їх до навчальної методики,
 очолюватиме світовий
освітній процес.
Гордон Драйден

Двадцять перше століття кидає виклик усьому, що нас оточує. Стрімко міняється техніка і технології, і щоб устигнути за запаморочливими новинками, щоб не відчувати себе викинутими за борт сучасного життя, треба постійно удосконалювати свою педагогічну майстерність. «Навчання» стає категорією, яка супроводжує людину протягом усього її життя. Найкращі вчителі, інструктори, тренери всього світу шукають нові підходи до навчання.
Як створити найефективнішу школу у світі? Треба зібрати найкращі ідеї, які були втіленні в життя, і далі застосовувати те, що найбільше відповідає нашим потребам. Головне завдання, яке стоїть перед вчителями XXI століття, - навчити як навчатися, як застосовувати знання для розв’язання будь – якої життєвої проблеми.
Так яким же повинне бути результативне навчання? Оптимально поєднувати три речі: воно мусить бути захоплюючим, швидким і наповненим. А ще воно має охоплювати релаксацію, дієвість, стимули, емоції і задоволення.
Доведено, що люди досягають більшого, якщо вони самі зможуть формувати мету. Звичайно, кожному вчителю знайоме поняття «мотивація» . Але до дітей, цей термін повинен донестися у «перетвореному» вигляді. Тому на початку уроку заохочую учнів до того, щоб вони самі окреслювали власні цілі, щоб могли знайти відповідь на питання «Для чого це мені знадобиться у житті?»
Не завжди, звичайно, це вдається зробити відразу. Викликати інтерес до уроку або окремої теми можна за допомогою певних методичних прийомів, таких як «Дивуй!» або «Фантастична добавка». На початку уроку окреслюю коло питань, які ми будемо розглядати на уроці, при цьому стараюся наводити цікаві приклади, залучаю досвід дітей, приклади з життя.  Для учнів молодшої і середньої школи використовую прийоми, які стимулюють обов’язок, відповідальність та формують пізнавальний інтерес. У старшій школі ефективними є прийоми, які направлені на створення навчальних проблемних ситуацій з наголошенням на практичному та суспільно-соціальному значенні одержаних знань.
Так, готуючись до уроку, кожен учитель повинен окреслити основні напрями роботи з формування мотивації відповідно до віку дітей. Адже те, що буде цікаво п’ятикласникам, не завжди викличе інтерес у дев’ятикласників.
Тому роботу над формуванням позитивної мотивації учнів середнього шкільного віку необхідно спрямовувати на:
·                       розвиток пізнавальної активності;
·                       самостійність у вирішенні поставлених задач;
·                       ознайомлення з матеріалами, які виходять за межі навчальної програми(обдарованих учнів);
·                       організацію форм групової та колективної роботи на уроці.
Основні напрямки з формування позитивної мотивації для школярів старшого шкільного віку повинні бути такими:
·                       розвивати пізнавальну активність шляхом залучення учнів до науково-дослідницької роботи;
·                       сприяти самостійній діяльності;
·                       формувати соціальний мотив вивчення мови.

Проаналізувавши сучасні освітні технології,  для реалізації проблеми розвитку позитивної мотивації до вивчення мови я вирішила обрати інтерактивну технологію, теоретичні  та методичні засади якої було розроблено О. Пометун та Л. Пироженко. Також зверталася до досвіду вчених та вчителів, які розробляли і використовували у своїй роботі інтерактивні технології: О. Ісаєва, А. Мартинець, Н. Суворова, Г. Сиротинко, Є. Ільїн, Ш. Амонашвіллі, С. Лисенкові, В. Шаталов, В. Сухомлинський.

        Слово інтерактив означає взаємодіючий, тобто у підготовці до заняття і його проведенні беруть участь учні. Вони активно висловлюють свої думки,  міркують з приводу завдань, знаходять разом відповіді на проблемні запитання, вступають у дискусію і не бояться сказати щось не так. Якщо відповідь учня неповна чи не правильна, його доповнює інший. Головне, щоб на заняттях була створена така атмосфера, яка б сприяла не лише здобуттю нових знань, але й розвитку пізнавальної діяльності учнів.
 На початку педагогічної діяльності використовувала їх у «традиційному» варіанті, але пізніше помітила, що учні поступово почали звикати до них і ці методи інколи не давали бажаного результату. З’явилася проблема успіху і радості навчання. Тому у мене з’явилося питання, як повернути інтерес до навчання, як домогтися, щоб учні не «відсиджували» уроки, а із задоволенням навчалися. І я почала практикувати використання деяких інтерактивних технологій у поєднанні із сучасними засобами навчання. Саме тому, часто проводжу уроки з комп’ютерною підтримкою. Використовую інтерактивні технології: асоціативний кущ, мозковий штурм, діаграма Вена, мікрофон, абетковий суп, морський бій, які представляються учням за допомогою інноваційних технічних засобів навчання та комп’ютерної програми SMART Notebook 11.
Перша технологія, з якою я працюю - «АСОЦІАТИВНИЙ КУЩ». Визначається одним словом тема, над якою буде проводитись робота. Учні повинні згадати все, що виникає в пам’яті стосовно цього слова. Так, прикладом цього може стати тема «вільний час», де учні пригадають все, чим вони можуть займатися. Складати можна соняшник, сонце з промінням і ще багато чого цікавого.
Наступна – «МІКРОФОН». Учні, тримаючи в руці, предмет, який замінює справжній мікрофон і висловлює свою думку або ідею. На уроці англійської мови цю технологію можна використовувати, висловлюючи думку про майбутню професію. І тут деякі учні можуть говорити про одну і ту ж професію, використовуючи лексичні одиниці, почуті від однокласника. Як удосконалити цей момент? Все просто! Пограти з ними інтерактивним кубиком. Це налаштує учнів до розширення свого словникового запасу, аби мати змогу висловитися на будь-яку тему.
«АБЕТКОВИЙ СУП» - прекрасна технологія, але її традиційний варіант, коли учні витягують з конверту, кошику або торбинки завдання, займає багато дорогоцінного часу нашого уроку. Для цієї технології, за допомоги комп’ютерної програми, готую заготовку, у якій з підручника (коробки, глобуса) на інтерактивній дошці з’являється завдання. Суть технології практично не змінюється, але час уроку значно економиться. 
Який урок може обійтися без «МОЗКОВОГО ШТУРМУ»? Основний зміст цієї технології: чим більше ідей – тим краще. Давайте цікаво покажемо їм кількість відповідей! Наприклад, можна наповнити вазу цукерками. Або, як варіант посадити якнайбільше квітів у квітнику чи допомогти білочці запастися горіхами. Результат не змушує себе чекати. Учні із задоволенням виконують таке завдання. Крім того, воно ще й мотивує їх дати як можна більше відповідей.
Щоб провести «МОРСЬКИЙ БІЙ» треба визначити ключове слово теми уроку, зашифрувати його за допомогою цифр чи букв, попросити дітей розшифрувати й оголосити тему уроку. І шифровка може бути питаннями і невеликими завданнями. Знову ж таки, використовуючи програму SMART Notebook 11, створюю завдання, у якому слово-ключ сховане за різнокольоровими прямокутниками. Як варіант, учні можуть виконувати завдання не по порядку, а за вибраними кольорами і повторити ті слова, які вчили дуже давно, якщо це старша школа, або закріпити тему «Кольори» у початковій. Навчання перетворюється у захоплюючу гру!
Всім відома «ДІАГРАМА ВЕНА». І щасливий той вчитель, який під час застосування такого завдання не чув прохань сказати, яке слово написане на дошці, адже не завжди ми можемо написати його бездоганно, у зв’язку з браком місця у «спільному просторі», а тим більше коли записують учні. Підготувавши сторіночку у комп’ютерній програмі, можна позбавити себе цих питань і уникнути недописаного завдання учнями, які посоромилися запитати.
Використовую такі форми роботи, як уроки-подорожі, уроки-казки, уроки-діалоги, уроки-проекти.
Оволодіти комунікативною компетенцією англійською мовою, не знаходячись в країні мови, що вивчається, справа дуже важка. Тому важливим завданням вчителя є створення реальних і уявних ситуацій спілкування на уроці іноземної мови, використовуючи для цього різні методи і прийоми роботи
Під час уроків – подорожей учні 9, 10 класів побували в Великобританії, побачивши, за допомогою відеоматеріалів, реальну картину традицій країни, мову якої вони вивчають.  
Використання відеоматеріалів у процесі навчання іноземних мов здатне істотно підвищити ефективність навчальної діяльності вчителя, так як відеоматеріали являють собою зразки автентичного мовного спілкування, створюють атмосферу реальної мовної комунікації, роблять процес засвоєння іншомовного матеріалу більш живим, цікавим, проблемним, переконливим і емоційним. Застосування відеоматеріалів є ефективною формою навчальної діяльності, яка не тільки активізує увагу учнів, але і сприяє вдосконаленню їх навичок аудіювання і говоріння, так як зорова опора звучного з екрана іншомовного тексту допомагає більш повного і точного розуміння його сенсу. Більш того, надається можливість занурення учнів у ситуацію знайомства з традиціями взаємин і культур країн досліджуваної мови, з мовою жестів і міміки. А найголовніше, що на основі відеоматеріалів учні чують і вивчають живу мову носіїв мови. Крім аудіювання, за допомогою відеоматеріалів вчитель має можливість пропонувати учням різні завдання, наприклад на розшифровку міміки і жестів, на стимулювання бесіди і спілкування.
Застосування відеотехнологій дає можливість надалі уникнути грубих комунікативних помилок при реальному спілкуванні з представниками країн, що вивчається, тобто в реальній життєвій ситуації.
Використання кінофільмів на уроках англійської мови вносить різноманітність у навчальний процес, сприяє активізації учнів, підвищує інтерес до вивчення англійської мови.
Варто пам'ятати про те, що в загальноосвітніх школах далеко не всі учні добре володіють іноземною мовою. Проте і для такої аудиторії в якості підвищення інтересу до предмета, а також з метою розширення кругозору, варто проводити показ відеофільмів.
Кінофільм на уроках англійської мови є ефективним засобом розвитку навичок усного мовлення і, безсумнівно, сприяє закріпленню пройденого фонетичного, лексичного та граматичного матеріалу, а також деякому розширенню лексичного запасу учнів.
Сприйняття звучного тексту фільму англійською мовою сприяє підготовці учнів до розуміння мови різних людей.
Робота з кінофільмами сприяє також розвитку навичок письмової мови, так як після перегляду учні роблять письмові перекази змісту кінофільму, складають діалоги, питання за змістом кінофільму і відповіді на них.
Більше того, використання відеозаписів на уроках сприяє індивідуалізації навчання і розвитку мотивованості мовленнєвої діяльності учнів. При використанні відеофільмів на уроках іноземної мови розвиваються два види мотивації: самомотивація, коли фільм цікавий сам по собі, і мотивація, яка досягається тим, що учневі буде показано, що він може зрозуміти мову, який вивчає. Це приносить задоволення і додає віру в свої сили і бажання до подальшого вдосконалення.
Уроки-казки переносили учнів 5 класу у чарівний світ Уолта Діснея, де вони розігрували сценку «Спляча красуня». А також, під час позакласного заходу, учні 4 класу вдало перевтілилися у героїв казки «Рукавичка».
Метод проектів у навчанні іншомовного спілкування завойовує все більше прихильників. Проект дозволяє ефективно вирішувати завдання особистісно орієнтованого підходу в навчанні учнів.
Застосування проектної методики підвищує інтерес учнів до вивчення іноземних мов шляхом розвитку внутрішньої мотивації. Центр процесу навчання переміщується на учня. Учитель або підручник пропонують тему, а учні самі вирішують, що і як вони писатимуть і презентуватимуть свій проект.
Проект — це вид творчої діяльності учнів, який включає їх досвід, уяву, знання і велике бажання поділитися ними з іншими людьми. Головна ідея методу проекту — навчання учнів через їх дослідницьку діяльність. Проект цінний тим, що під час його виконання учні вчаться самостійно опановувати знання, отримують досвід пізнавальної й навчальної діяльності. Якщо учень отримає в школі дослідницькі навички орієнтування в потоці інформації, навчиться аналізувати її, узагальнювати, зіставляти факти, робити висновки, то йому легше буде пристосуватися до подальшого життя, правильно обрати майбутню професію.

Метод проектів – це педагогічна технологія, яка містить сукупність дослідницьких, пошукових, проблемних методів, творчих за своєю суттю. Діти активніше виконують домашнє завдання, коли воно має творчий характер; із цікавістю слухають захист проектів своїх однокласників. Такі завдання дають змогу слабким учням покращити свої оцінки.

Немає коментарів:

Дописати коментар